Saturday, June 19, 2021

ဘဂၤါလီ (၅) သိန္းခန္႔ ခိုးဝင္ၿပီးေတာ့ အတည္ခ်ေနထိုင္သြားျခင္း စြပ္စြဲခ်က္ကို သံုးသပ္ျခင္း


ဘဂၤါလီ (၅) သိန္းခန္႔ ခိုးဝင္ၿပီးေတာ့ အတည္ခ်ေနထိုင္သြားျခင္း စြပ္စြဲခ်က္ကို သံုးသပ္ျခင္း


" Bangladesh and Burma. He admitted that there were upward of - million bangalee trespassers in Arakan whom the Burmese had some right to eject. He had implored the Burmese authorities not to press this issue during Bangladesh's present troubles and had been pleased that the burmese had not taken advantage of his country's  misfortunes in this respect. He denied that there had been any fresh exodus into burma of refugees from Bangladesh. The recent troubles and scarcely affected the ordinary bangalee who was now happily anticipating a bumper rice crop. Mr. Kaiser's consul in Akyab had, in fact, spent an unusually queit late summer and autumn. "


"ဘဂၤလားေဒ့ရ္ွႏွင့္ ဗမာ ဆက္ဆံေရး။ ရခိုင္ေဒသမွာ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ ႏိုင္ငံသားက်ဴးေက်ာ္ ခိုလံႈလာသူ သန္းတစ္ဝက္ေလာက္ ရိွတယ္လို႔ သူက ဝန္ခံခဲ့တယ္။ သူတို႔ကို ျမန္မာအစိုးရက ႏွင္ထုတ္ခြင့္ရိွတယ္။ သို႔ေသာ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ ဒုကၡေရာက္ေနသည့္ယခုအခ်ိန္တြင္ ဤကိစၥႏွင္ပတ္သတ္၍ ဖိအားမေပးသင့္ေၾကာင္းႏွင့္ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ ကံဆိုးမိုးေမွာင္ က်ေနစဥ္ ဤကိစၥအေပၚ ျမန္မာဘက္က အခြင့္ေကာင္းယူ အျမတ္မထုတ္သည့္ အတြက္ ၀မ္းသာမိေၾကာင္း ၎က ျမန္မာအာဏာပိုင္ေတြကို ေျပာဆိုခဲ့တယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရ္ွမွ ဒုကၡသည္အသစ္ ဝင္ေရာက္ျခင္းမရိွခဲ့ေၾကာင္း ၎က ျငင္းဆိုခဲ့တယ္။ …………… "


အထက္ပါ စာပိုဒ္ပါ ေကာ္ပီစာမ်က္ႏွာတစ္ခုက အြန္းလိုင္းေပၚ ေတာ္ေတာ္ပ်ံ႕ေနတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဘဂၤလီေတြ ျမန္မာျပည္ကို ခိုးဝင္လာတဲ့ အေထာက္အထားဆိုၿပီးေတာ့ ပို႔စ္တင္ေတာ့ ျမန္မာျပည္သူေတြအၾကား အေတာ္ပဲ မ်က္ႏွာသာရခဲ့တယ္။ အာရကန္ေဒသက ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို ေမာင္းထုတ္ဖို႔ အခြင့္ေကာင္းတစ္လက္ ရသြားၿပီေပါ့။ ဦးကိုကိုလိႈင္ ဆိုတဲ့သူရဲ႕ ဘေလာ့က တဆင့္ စတင္ပ်ံ႕ႏွံ႔တယ္လို႔ ထင္ရပါတယ္။ 


ကဲ... ဒီစာသားက ရန္ကုန္ရိွ ၿဗိတိန္သံအမတ္ႀကီး T.J O'Brein နဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ သံအမတ္ႀကီး Mr. KM Kaiser တို႔ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၃ ရက္ေန႔မွာ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေျပာဆိုတဲ့ မွတ္တမ္းမွ ေကာက္ႏုတ္ထားတဲ့ အခ်က္နံပါတ္ (၅) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမွတ္တမ္းဟာ တဆင့္ခံ ေရးထားတဲ့ မွတ္တမ္းျဖစ္တယ္။ ဘဂၤလာေဒ့ခ်္သံအမတ္ႀကီးက ေျပာတယ္လို႔ ၿဗိတိန္သံအမတ္က ေရးမွတ္ထားတာေလာက္ပဲ။ ၿဗိတိန္ စာၾကည့္တိုက္တစ္ခုမွာ သိမ္းထားတဲ့စာလို႔ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲ႕ အဆိုအရ သိရတယ္။ ဘယ္အတိုင္းအတာအထိ ခိုင္လံုသလဲ၊ ယံုရမလဲေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး။ ထားပါေတာ့…။

၁၉၇၅ ခုႏွစ္က မွတ္တမ္းဆိုေတာ့ အာဏာရွင္ ဗိုလ္ေနဝင္း ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ မဆလေခတ္ေပါ့။ ၁၉၆၅ ခုေလာက္မွာ ဗိုလ္ေနဝင္းက ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္မွ ႐ုပ္သိမ္းခဲ့ၿပီး အျပတ္ရွင္းဖို႔ အစီအစဥ္ေရးဆြဲၿပီးတဲ့ ကာလလည္း ျဖစ္တယ္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို မ်က္ေျခမျပတ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ဖိႏိွပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ဆိုရင္လည္း မမွားပါဘူး။ 

- အထက္စာပိုဒ္မွာ လူ (၅) သိန္း ကိစၥကို သံုးသပ္ၾကည့္ရေအာင္။  ဘဂၤါလီ သန္းတစ္ဝက္ ဝင္ေရာက္လာတာ ရိွတယ္လို႔ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီ ဒါမွမဟုတ္ မူဆလင္လို႔ေတာ့ ဘယ္ေနရာမွာမွ သဲသဲကြဲကြဲေဖာ္ျပထားတာ မရိွဘူး။ ဘဂၤါလီ လို႔ ၾကားတိုင္း မုတ္ဆိတ္နဲ႔ ကုလားေတြကို ေျပးမျမင္ၾကနဲ႔ဟ။ ဘဂၤါလီ က ဘဂၤါလားေဒ့ခ်္ ႏိုင္ငံသားကို ဆိုလိုတာပါ။  သူမ်ားေယာင္တိုင္း လိုက္ကျပရင္ဘယ္ရမလဲ။ မိမိတို႔ရဲ႕ ဉာဏ္အားေတြလည္း အသံုးခ်ၾကည့္သင့္တယ္။ အဲ့ဒီ ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤါလားေဒ့ခ်္ ႏိုင္ငံသားဆိုတဲ့သူေတြဟာ အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြလည္း ျဖစ္ႏိုင္သလို ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ေတြလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ 

- ဒီအျဖစ္အပ်က္က ၁၉၇၁ ခုႏွစ္မွာ ဘဂၤါလားေဒ့ခ်္-ပါကစၥတန္ စစ္ပြဲႀကီးျဖစ္ေတာ့ ျပည္သူေတြက အသက္ကယ္ရာ စစ္ေဘးေရွာင္ေျပးထြက္ၾကတ့ဲခါ ျဖစ္ေပၚလာတာျဖစ္တယ္။ ဘယ္ေနရာမဆို စစ္ပြဲျဖစ္လာရင္ စစ္ေဘးေရွာင္တဲ့ အေျခအေန ေပၚလာတတ္တယ္။ ဒါက ျဖစ္႐ိုးျဖစ္ၿမဲ တစ္ခုပါပဲ။ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ စစ္တေကာင္းအပိုင္ ခ႐ိုင္ေတြဟာ အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီေတြ၊ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ဘဂၤလီေတြ ေရာေႏွာေနထိုင္တဲ့ ေဒသျဖစ္တယ္။ အဲ့လူေတြက လူမ်ားစုပဲ။ တျခား ခရစ္ယာန္စတဲ့ ဘာသာဝင္ေတြက လက္ေခ်ာင္းခ်ဳိး ေရတြက္ႏိုင္သေလာက္သာ ရိွတာကိုး။ 

ဒီေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အမ်ားစုေနထိုင္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္ကို စစ္ေဘးေရွာင္ ခိုလံႈလာမယ့္သူေတြက ဘယ္သူေတြျဖစ္မလဲ။ ဘယ္လူမ်ဳိးက အမ်ားဆံုးျဖစ္မလဲ။ ဘက္မလိုက္ဘဲ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴနဲ႔ ဝန္ခံမယ္ဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီ ေတြပဲ အမ်ားဆံုး ျဖစ္မယ္ေလ။ ဒါက ရွင္းရွင္းေလးပဲ။ တျခား အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္၊ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ေတြလည္း အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ ပါႏိုင္တယ္။ မပါဘူးလို႔ မျငင္းဘူး။ (မယုေဒသမွာ မြတ္စလင္မ်ားတယ္ဆိုလို႔ အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြကိုပဲ ေျပးမျမင္ၾကနဲ႔။)

- ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ခိုလံႈလာခဲ့တဲ့လူေတြကို မဆလအစိုးရက ဒီတိုင္း လြတ္ထားခဲ့တာ မဟုတ္ဘူးဗ်ာ။ ေသေသခ်ာခ်ာ စာရင္းဇယား ျပဳလုပ္ၿပီးေတာ့ Public Place ေတြျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းဝင္း၊ ေဆး႐ံုးဝင္း၊ အလႊတ္ အစိုးရအေဆာက္အအံု၊ ေနရာလပ္ေတြမွာ ေနရာခ်ေပးထားခဲ့တာပါ။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံ ဒုကၡေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ကူညီခဲ့တာဗ်ာ။ ဒီလူေတြက ေနာက္ပိုင္း ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ တည္ၿငိမ္းေအးခ်မ္းလာတဲ့ခါ ႏွစ္ႏိုင္ငံအစိုးရ အစီအစဥ္ျဖင့္ သူ႕ေျမကို သူတို႔ျပန္သြားၾကတာပါပဲ။ ဒါကို တခ်ဳိ႕မ်ဳိးခ်စ္တြက မသိကြၽန္ျပဳ ဟန္ေဆာင္ေနတယ္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို ပစ္မွတ္ထား ေခ်မႈန္းေနတဲ့ မဆလေခတ္မွာ အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီေတြ ဘယ္ပုန္းဝွက္ ေနရဲပါ့မလဲ။ အဲဒီခ်ိန္မွာ ဗမာျပည္က အာဏာရွင္လက္ေအာက္မွာျဖစ္ေနတယ္။ သို႔ေသာ္ ခိုလံႈလာတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ေျမက လြတ္လပ္တဲ့ ႏိုင္ငံ ျဖစ္သြားတာကိုး။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ အိုးအိမ္၊ လယ္ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ၊ အေဆြအမ်ဳိးေတြ အကုန္ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္မွာ ရိွေနတယ္ေလ။ သူတို႔ကို ႀကိဳးနဲ႔တုပ္ၿပီးေတာ့ ေနေစရင္လဲ ထြက္ေျပးမွာပဲ။ 

- ျဖစ္ႏိုင္တာ တစ္ခုေတာ့ ရိွတယ္။ "ဟုတ္တယ္… မင္းတို႔ကို လယ္ေျမေတြေပးမယ္၊ အိုးအိမ္ေတြေဆာက္ေပးမယ္။ အလုပ္အကိုင္ေတြရေအာင္ လုပ္ေပးမယ္"လို႔ အစိုးရက ကတိနဲ႔ အာမခံေပးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တခ်ဳိ႕သူေတြ ေနေကာင္းေနႏိုင္တယ္။ အဲလိုကတိကဝတ္ေတြကို အာဏာရွင္အစိုးရက အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီေတြအား ဘယ္ေတာ့မွ ေပးမွာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤလီေတြကိုေတာ့ အစိုးရက ကတိေပးေကာင္းေပးႏိုင္တယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုမွာလည္း အဲ့လို ကတိကဝတ္ေတြေပးၿပီးေတာ့ တဖက္ႏိုင္ငံက ဘာသာတူေတြ ေခၚလာတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ 

- ဒီစာပိုဒ္ထဲမွ စာတစ္ေၾကာင္းကို အမွန္တရား မေဖာ္လိုတဲ့ သူတခ်ဳိ႕က ဖံုးကြယ္ထားတယ္။ အဲတာက "ေနာက္ထပ္အသစ္ ဒုကၡသည္ေတြ ေရာက္လာျခင္းမရိွဘူး" လို႔ သံအမတ္ႀကီးက ျငင္းခဲ့တဲ့ စာေၾကာင္းေပါ့။ ဒီစာေၾကာင္းက ဘာကို ေထာက္ျပေနသလဲဆိုရင္ ဘဂၤလား-ပါကစၥတန္စစ္ပြဲ ျဖစ္ခဲ့တဲ့အခ်ိန္က ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ဒုကၡသည္ေတြမွအပ ေနာက္ထပ္ ဒုကၡသည္ေတြ ေရာက္လာတာမရိွဘူး။ စစ္ပြဲတုန္းက ဝင္လာခဲ့တဲ့ ဒုကၡသည္ေတြဟာ ႏွစ္ႏိုင္ငံအစီအစဥ္နဲ႔ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားတာ၊ က်န္ေနႏိုင္တဲ့သူေတြက မူဆလင္ေတြမျဖစ္ႏိုင္တာကို အထက္မွာ တင္ျပၿပီးၿပီ။ 

- ဗိုလ္ေနဝင္းအစိုးရက ၁၉၇၈ မွာ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ နဂါးမင္း စစ္ဆင္ေရးဆိုတာကို ဆင္ႏႊဲခဲ့တယ္။ အိမ္တို္င္ရာေရာက္ စစ္ေဆးခဲ့တယ္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို စစ္ေဆးခဲ့တာေနာ္။ ရခိုင္ေတြကို စစ္ေဆးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စစ္တာလည္း ႐ိုး႐ိုးသားသား မဟုတ္ဘူး။ ဖိႏိွပ္ညႇည္းပန္းမႈေပါင္းစံုနဲ႔ အသက္အႏၲရာယ္ျပဳ စစ္ေဆးတာပဲ။ ဒါနဲ႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြက မိမိတို႔ အိုးအိမ္ေတြကို စြန္႔ၿပီးေတာ့ အသက္ကယ္ထြက္ေျပးရတယ္။ အဲ့ဒီလူေတြကို ဗမာအစိုးရက တစ္ခါ ျပန္ေခၚတယ္။ ျပန္ခၚတာကလည္း "အေနာက္တံခါး ဖြင့္ေပးတယ္။ လာၾက… လာၾက" နဲ႔ မဟုတ္ဘူး။ စစ္ေဆးေရးစခန္းေတြဖြင့္ၿပီးေတာ့ ေသခ်ာစစ္ေဆးၿပီးမွ မွန္ကန္တဲ့ အေထာက္အထားေတြကို ျပႏိုင္မွသာလွ်င္ ျပန္လာခြင့္ေပးတာေနာ္။ လက္ခံစာေတြလည္း တစ္ပါတည္း ေပးခဲ့တယ္။ ဒီမွာ တစ္ခ်ဳိ႕ မ်ဳိးခ်စ္ေတြက ေျပာၾကတာရိွတယ္။ "ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ဖိအားေပးမႈေၾကာင့္ ျပန္ေခၚရတာတဲ့။" စဥ္းစားရမွာက ဗမာျပည္ကို မတရားခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ အာဏာရွင္ ဗိုလ္ေနဝင္းအစိုးရက ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ မတရားဖိအားေတြကို ေၾကာက္မလို႔လား။ အဲ့လို ႏိုင္ငံတကားဖိအားကို ေၾကာက္မယ္ဆိုရင္ အာဏာေတာင္ သိမ္းမွာမဟုတ္ပါဘူး။ တဖက္က အစိုးရမွာ ဘဂၤလား သံအမတ္ႀကီးက ဝန္ခံထားတဲ့ ဝန္ခံခ်က္ေတြရိွေနတယ္ဆို။ ေခၚလာစရာ အေၾကာင္းေတာင္မရိွဘူး။ ကေလးဆန္တဲ့ စကားေတြ မေျပာၾကပါနဲ႔ဗ်ာ ကိုမ်ဳိးခ်စ္ရာ။ ဇြတ္မျငင္းပါနဲ႔။

- ဒါ့အျပင္ ႐ိုး႐ိုးသားသား ဝန္ခံထားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ရခိုင္ အမ်ဳိးသားတစ္ခ်ဳိ႕ရဲ႕ တင္ျပခ်က္ကိုလည္း ေလ့လာၾကည့္ပါဦး။ ခိုးဝင္လာသူေတြ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆိုတာ ပို၍ ထင္ရွားသြားလိမ့္မယ္။ ဦးျမစိန္ထြန္းပါ (၅) ဦးက (အသိအျမင္ရိွ နယ္စပ္ေဒသမွ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား) အမည္ျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ ရခိုင္သဟာယအသင္းသို႔ တင္ျပခဲ့သည့္ (၁၀.၁.၁၉၉၇) ရက္စြဲပါ စာ-၄တြင္-

"လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္၂၀/၂၅ႏွစ္အတြင္းက ဘဂၤလီမ်ား ခိုးဝင္လာျခင္း မရိွေၾကာင္း ခိုးေျပးသူမ်ားသာရိွေၾကာင္း၊ တဖက္ေဒသမွ ရခိုင္လူမ်ဳိး (၅)သိန္းခန္႔ ဝင္ေရာက္လာၿပီး ျပည္နယ္အႏွံ႔ ေနထိုင္လ်က္ရိွေၾကာင္း အစိုးရဌာန အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၌ အမႈထမ္းေနၾကေၾကာင္း" အေသးစိတ္ေရးသားတင္ျပထားတာကို ေတြ႕ရိွရတယ္။(ပံုကို႐ႈပါ)


- ဘဂၤလား- ပါကစၥတန္ စစ္ပြဲျဖစ္ၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီ ရြာ ၁၀၀ ခန္႔ လံုးလံုး ေပ်ာက္သြားတယ္လို႔ ရခိုင္မဂၢဇင္း ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္မွာ နာမည္နဲ႔ တကြ ေဖာ္ျပထားတာ ရိွပါတယ္။ အဲဒီလူေတြက ဘယ္ကို ေရာက္သြားသလဲ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို genocide လုပ္ခံလိုက္တာလား။ ဒါမွမဟုတ္ တျခားတစ္ေနရာရာမွာ ေရာက္သြားတာလား။ မစဥ္းစားခ်င္ဘူးလား။

- ၁၉၇၄ မွ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္အတြင္းက ဘဂၤလားအဝကြၽန္းတြင္ ေမြးဖြားခဲ့သူ ဗိုလ္မွဴးေက်ာ္ေမာင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ဥကၠဌအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ကာလလည္းျဖစ္၊ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြကို အျမစ္ျပတ္ေခ်မႈန္းဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနတဲ့ အာဏာရွင္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ ျပည္သူ႔ေကာင္စီေခတ္လည္းျဖစ္ရာ ရခိုင္အမ်ဳိးသား ဦးျမစိန္ထြန္းပါ(၅)ဦးရဲ႕ တင္ျပခ်က္အရေသာ္၎၊ ရခိုင္ျပည္အတြင္း ဝင္ေရာက္လာသူ (၅)သိန္းမွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီ (အေနာက္သားရခိုင္)ဆိုသူေတြသာ ျဖစ္တယ္ဆိုျခင္းမွာ ပို၍ မွန္ကန္ပါမယ္။ 

- ဒါ့အျပင္ စကားထဲက ဇာတိျပ ဆိုတဲ့ စကားအတိုင္း စစ္ေတြၿမိဳ႕ေပၚက ဝါး ၁၀၀ ဓနိ ၁၀၀ ဆိုတဲ့ စကားတစ္ခုကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ဒီစကားက စစ္ေတြၿမိဳ႕ေပၚကသူေတြ အသိဆံုးျဖစ္တယ္။ စစ္ေတြၿမိဳ.မွာ အေနာက္းသားရခိုင္ေတြကို ဝါး ၁၀၀ ဓနိ ၁၀၀ အတြက္ ေမ်ွာလာသူေတြဟု ေလာင္ေျပာင္ ေခၚေဝါေလ့ရိွတယ္။ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ ဘဂၤလားစစ္ပြဲျဖစ္ၿပီးေနာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ခိုလံႈလာတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီေတြကို ဝါး ၁၀၀ ဓနိ ၁၀၀ ဆီ၊ ဆန္ စတဲ့ဟာေတြကို ေထာက္ပံ့ေလ့ရိွခဲ့တယ္။ ထိုသို႔ ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤလီေတြမွာ ယခုအခါ ေမာင္ေတာ၊ စစ္ေတြၿမိဳ႕(ေဘာလုံးကြင္ းတဝိုက္ )၊ ေပါက္  ေတာ၊  ေျမပုံ၊ မင္ းျပား၊ သံတြဲ ႏွင့္တျခားၿမိဳ႔နယ္မ်ားတြင္ ပ်ံႏွံေနထိုင္လ်က္ရိွပါတယ္။ ေဒသခံေတြက သူတို႔ကို အေနာက္သားရခိုင္မ်ားဟု ေခၚၾကတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္အျပင္ ျပည္မ ရန္ ကုန္ ရိွ ပုဇြန္  ေတာင္ ၊ အင္ းစိန္ ၊ သမိုင္ း၊ လိႈင္ သာယာ၊  ေရႊျပည္ သာ၊ ႏိုင္ ငံအႏံွ ့ ေရာက္ ရိွ ေနပါၿပီ။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အထက္တန္းစား ရာထူးေတြ၊ ေဒသခံရခိုင္လူမ်ဳိး မ်က္ႏွာဖံုးလူႀကီးေတြ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဝန္ ႀကီး  ေဇာ္  ေအး ေမာင္   ေယာကၡမ ဦးအနီ ေမာင္ ၊ ANP ပါတီအတြင္ း ေရးမႈး ထြန္ း ေအာင္  ေက်ာ္ ရဲ႕မိန္ းမ စတဲ့သူေတြလည္း ခိုးဝင္လာတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဘဂ္ လီေတြ ျဖစ္တယ္(ပုဂၢိဳလ္ေရး တိုက္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဥပမာအေနနဲ႔ ျပတာပါ)။ ၎တို႔ကို ဦးေန၀င္းအစိုးရလက္ထက္မွာ အေရးယူမႈအခ်ိဳ႕လည္း ရိွခဲ့တယ္။ ေဒါက္တာေက်ာ္လွစိန္(ေဘာလံုးကြင္း) ကဲ့သို႔ ဆရာ၀န္ကို အစိုးရရာထူးမွ ျဖဳတ္ခ်ခဲ့တယ္။ အလားတူ အမ်ားႀကီးရိွခဲ့တယ္။ ယေန႔ထိလည္း ခိုးဝင္လာေနတဲ့ သူေတြရိွေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက အေထာက္အထား မျပႏိုင္လို႔ မွတ္ပံုတင္ကတ္ မထုတ္ႏိုင္ေသးတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဘဂၤလီေတြ တစ္ပံုႀကီး ရိွေနတယ္။ 

- ဓနသဟာယ၏ မွတ္တမ္းပါစာတြင္ ဘဂၤလီ(၅)သိန္းဝင္ေရာက္ခဲ့ေၾကာင္း ဝန္ခံထားေသာ္လည္း မြတ္ဆလင္မ်ား ျဖစ္ၾကတယ္လို႔ တစ္လံုးတပါဒမ်ွ မပါရိွပါဘဲလ်ွက္ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ထိုသူေတြဟာ မြတ္ဆလင္ဟု ထင္ျမင္ခ်က္ေပးျခင္းက အဘယ္အတိုင္းအတာအထိ ယုတၱိရိွတာကို စဥ္းစားတတ္တဲ့ပရိသတ္တို႔သာ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါေတာ့။

(လူထုဝဏၰ)

ကိုးကား-

အြန္းလိုင္း စာစုႏွင့္ မွတ္တမ္းပံုမ်ား


#Unicode


ဘင်္ဂါလီ (၅) သိန်းခန့် ခိုးဝင်ပြီးတော့ အတည်ချနေထိုင်သွားခြင်း စွပ်စွဲချက်ကို သုံးသပ်ခြင်း


" Bangladesh and Burma. He admitted that there were upward of - million bangalee trespassers in Arakan whom the Burmese had some right to eject. He had implored the Burmese authorities not to press this issue during Bangladesh's present troubles and had been pleased that the burmese had not taken advantage of his country's  misfortunes in this respect. He denied that there had been any fresh exodus into burma of refugees from Bangladesh. The recent troubles and scarcely affected the ordinary bangalee who was now happily anticipating a bumper rice crop. Mr. Kaiser's consul in Akyab had, in fact, spent an unusually queit late summer and autumn. "


"ဘင်္ဂလားဒေ့ရ်ှနှင့် ဗမာ ဆက်ဆံရေး။ ရခိုင်ဒေသမှာ ဘင်္ဂလားဒေ့ချ် နိုင်ငံသားကျူးကျော် ခိုလှုံလာသူ သန်းတစ်ဝက်လောက် ရှိတယ်လို့ သူက ဝန်ခံခဲ့တယ်။ သူတို့ကို မြန်မာအစိုးရက နှင်ထုတ်ခွင့်ရှိတယ်။ သို့သော် ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ်နိုင်ငံ ဒုက္ခရောက်နေသည့်ယခုအချိန်တွင် ဤကိစ္စနှင်ပတ်သတ်၍ ဖိအားမပေးသင့်ကြောင်းနှင့် မိမိတို့နိုင်ငံ ကံဆိုးမိုးမှောင် ကျနေစဉ် ဤကိစ္စအပေါ် မြန်မာဘက်က အခွင့်ကောင်းယူ အမြတ်မထုတ်သည့် အတွက် ဝမ်းသာမိကြောင်း ၎င်းက မြန်မာအာဏာပိုင်တွေကို ပြောဆိုခဲ့တယ်။ ဘင်္ဂလားဒေ့ရ်ှမှ ဒုက္ခသည်အသစ် ဝင်ရောက်ခြင်းမရှိခဲ့ကြောင်း ၎င်းက ငြင်းဆိုခဲ့တယ်။ …………… "

အထက်ပါ စာပိုဒ်ပါ ကော်ပီစာမျက်နှာတစ်ခုက အွန်းလိုင်းပေါ် တော်တော်ပျံ့နေတာကို တွေ့ရတယ်။ ဘင်္ဂလီတွေ မြန်မာပြည်ကို ခိုးဝင်လာတဲ့ အထောက်အထားဆိုပြီးတော့ ပို့စ်တင်တော့ မြန်မာပြည်သူတွေအကြား အတော်ပဲ မျက်နှာသာရခဲ့တယ်။ အာရကန်ဒေသက ရိုဟင်ဂျာတွေကို မောင်းထုတ်ဖို့ အခွင့်ကောင်းတစ်လက် ရသွားပြီပေါ့။ ဦးကိုကိုလှိုင် ဆိုတဲ့သူရဲ့ ဘလော့က တဆင့် စတင်ပျံ့နှံ့တယ်လို့ ထင်ရပါတယ်။ 

ကဲ... ဒီစာသားက ရန်ကုန်ရှိ ဗြိတိန်သံအမတ်ကြီး T.J O'Brein နဲ့ ဘင်္ဂလားဒေ့ချ် သံအမတ်ကြီး Mr. KM Kaiser တို့ ၁၉၇၅ ခုနှစ် ဒီဇင်ဘာလ ၂၃ ရက်နေ့မှာ တွေ့ဆုံဆွေးနွေးပြောဆိုတဲ့ မှတ်တမ်းမှ ကောက်နုတ်ထားတဲ့ အချက်နံပါတ် (၅) ဖြစ်ပါတယ်။ ဒီမှတ်တမ်းဟာ တဆင့်ခံ ရေးထားတဲ့ မှတ်တမ်းဖြစ်တယ်။ ဘင်္ဂလာဒေ့ချ်သံအမတ်ကြီးက ပြောတယ်လို့ ဗြိတိန်သံအမတ်က ရေးမှတ်ထားတာလောက်ပဲ။ ဗြိတိန် စာကြည့်တိုက်တစ်ခုမှာ သိမ်းထားတဲ့စာလို့ ဒေါက်တာအေးချမ်းရဲ့ အဆိုအရ သိရတယ်။ ဘယ်အတိုင်းအတာအထိ ခိုင်လုံသလဲ၊ ယုံရမလဲတော့ မပြောတတ်ဘူး။ ထားပါတော့…။

၁၉၇၅ ခုနှစ်က မှတ်တမ်းဆိုတော့ အာဏာရှင် ဗိုလ်နေဝင်း ချုပ်ကိုင်ထားတဲ့ မဆလခေတ်ပေါ့။ ၁၉၆၅ ခုလောက်မှာ ဗိုလ်နေဝင်းက ရိုဟင်ဂျာတွေကို တိုင်းရင်းသားအဖြစ်မှ ရုပ်သိမ်းခဲ့ပြီး အပြတ်ရှင်းဖို့ အစီအစဉ်ရေးဆွဲပြီးတဲ့ ကာလလည်း ဖြစ်တယ်။ ရိုဟင်ဂျာတွေကို မျက်ခြေမပြတ် ချုပ်ချယ်ဖိနှိပ်နေတဲ့ အချိန်ဆိုရင်လည်း မမှားပါဘူး။ 

- အထက်စာပိုဒ်မှာ လူ (၅) သိန်း ကိစ္စကို သုံးသပ်ကြည့်ရအောင်။  ဘင်္ဂါလီ သန်းတစ်ဝက် ဝင်ရောက်လာတာ ရှိတယ်လို့ ပါတယ်။ ဒါပေမဲ့ အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီ ဒါမှမဟုတ် မူဆလင်လို့တော့ ဘယ်နေရာမှာမှ သဲသဲကွဲကွဲဖော်ပြထားတာ မရှိဘူး။ ဘင်္ဂါလီ လို့ ကြားတိုင်း မုတ်ဆိတ်နဲ့ ကုလားတွေကို ပြေးမမြင်ကြနဲ့ဟ။ ဘင်္ဂါလီ က ဘင်္ဂါလားဒေ့ချ် နိုင်ငံသားကို ဆိုလိုတာပါ။  သူများယောင်တိုင်း လိုက်ကပြရင်ဘယ်ရမလဲ။ မိမိတို့ရဲ့ ဉာဏ်အားတွေလည်း အသုံးချကြည့်သင့်တယ်။ အဲ့ဒီ ဝင်ရောက်လာတဲ့ ဘင်္ဂါလားဒေ့ချ် နိုင်ငံသားဆိုတဲ့သူတွေဟာ အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင်တွေလည်း ဖြစ်နိုင်သလို ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်တွေလည်း ဖြစ်နိုင်တယ်။ ဟိန္ဒူဘာသာဝင်၊ ခရစ်ယာန်ဘာသာဝင် တွေလည်း ဖြစ်နိုင်တယ်။ 

- ဒီအဖြစ်အပျက်က ၁၉၇၁ ခုနှစ်မှာ ဘင်္ဂါလားဒေ့ချ်-ပါကစ္စတန် စစ်ပွဲကြီးဖြစ်တော့ ပြည်သူတွေက အသက်ကယ်ရာ စစ်ဘေးရှောင်ပြေးထွက်ကြတဲ့ခါ ဖြစ်ပေါ်လာတာဖြစ်တယ်။ ဘယ်နေရာမဆို စစ်ပွဲဖြစ်လာရင် စစ်ဘေးရှောင်တဲ့ အခြေအနေ ပေါ်လာတတ်တယ်။ ဒါက ဖြစ်ရိုးဖြစ်မြဲ တစ်ခုပါပဲ။ ဘင်္ဂလားဒေ့ချ် စစ်တကောင်းအပိုင် ခရိုင်တွေဟာ အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီတွေ၊ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီတွေ၊ ဟိန္ဒူဘာသာဝင် ဘင်္ဂလီတွေ ရောနှောနေထိုင်တဲ့ ဒေသဖြစ်တယ်။ အဲ့လူတွေက လူများစုပဲ။ တခြား ခရစ်ယာန်စတဲ့ ဘာသာဝင်တွေက လက်ချောင်းချိုး ရေတွက်နိုင်သလောက်သာ ရှိတာကိုး။ 

ဒီတော့ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် အများစုနေထိုင်တဲ့ မြန်မာနိုင်ငံဘက်ကို စစ်ဘေးရှောင် ခိုလှုံလာမယ့်သူတွေက ဘယ်သူတွေဖြစ်မလဲ။ ဘယ်လူမျိုးက အများဆုံးဖြစ်မလဲ။ ဘက်မလိုက်ဘဲ ကြည်ကြည်ဖြူဖြူနဲ့ ဝန်ခံမယ်ဆိုရင် ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီ တွေပဲ အများဆုံး ဖြစ်မယ်လေ။ ဒါက ရှင်းရှင်းလေးပဲ။ တခြား အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင်၊ ဟိန္ဒူဘာသာဝင်၊ ခရစ်ယာန်ဘာသာဝင်တွေလည်း အနည်းနဲ့အများတော့ ပါနိုင်တယ်။ မပါဘူးလို့ မငြင်းဘူး။ (မယုဒေသမှာ မွတ်စလင်များတယ်ဆိုလို့ အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင်တွေကိုပဲ ပြေးမမြင်ကြနဲ့။)

- နောက်တစ်ချက်ကတော့ ခိုလှုံလာခဲ့တဲ့လူတွေကို မဆလအစိုးရက ဒီတိုင်း လွတ်ထားခဲ့တာ မဟုတ်ဘူးဗျာ။ သေသေချာချာ စာရင်းဇယား ပြုလုပ်ပြီးတော့ Public Place တွေဖြစ်တဲ့ ကျောင်းဝင်း၊ ဆေးရုံးဝင်း၊ အလွှတ် အစိုးရအဆောက်အအုံ၊ နေရာလပ်တွေမှာ နေရာချပေးထားခဲ့တာပါ။ အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံ ဒုက္ခရောက်နေချိန်မှာ ကူညီခဲ့တာဗျာ။ ဒီလူတွေက နောက်ပိုင်း ဘင်္ဂလားဒေ့ချ်နိုင်ငံ တည်ငြိမ်းအေးချမ်းလာတဲ့ခါ နှစ်နိုင်ငံအစိုးရ အစီအစဉ်ဖြင့် သူ့မြေကို သူတို့ပြန်သွားကြတာပါပဲ။ ဒါကို တချို့မျိုးချစ်တွက မသိကျွန်ပြု ဟန်ဆောင်နေတယ်။ ရိုဟင်ဂျာတွေကို ပစ်မှတ်ထား ချေမှုန်းနေတဲ့ မဆလခေတ်မှာ အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီတွေ ဘယ်ပုန်းဝှက် နေရဲပါ့မလဲ။ အဲဒီချိန်မှာ ဗမာပြည်က အာဏာရှင်လက်အောက်မှာဖြစ်နေတယ်။ သို့သော် ခိုလှုံလာတဲ့ သူတို့ရဲ့မြေက လွတ်လပ်တဲ့ နိုင်ငံ ဖြစ်သွားတာကိုး။ ပြီးတော့ သူတို့ရဲ့ အိုးအိမ်၊ လယ်မြေပိုင်ဆိုင်မှု၊ အဆွေအမျိုးတွေ အကုန် ဘင်္ဂလားဒေ့ချ်မှာ ရှိနေတယ်လေ။ သူတို့ကို ကြိုးနဲ့တုပ်ပြီးတော့ နေစေရင်လဲ ထွက်ပြေးမှာပဲ။ 

- ဖြစ်နိုင်တာ တစ်ခုတော့ ရှိတယ်။ "ဟုတ်တယ်… မင်းတို့ကို လယ်မြေတွေပေးမယ်၊ အိုးအိမ်တွေဆောက်ပေးမယ်။ အလုပ်အကိုင်တွေရအောင် လုပ်ပေးမယ်"လို့ အစိုးရက ကတိနဲ့ အာမခံပေးမယ်ဆိုရင်တော့ တချို့သူတွေ နေကောင်းနေနိုင်တယ်။ အဲလိုကတိကဝတ်တွေကို အာဏာရှင်အစိုးရက အိစ္စလာမ်ဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီတွေအား ဘယ်တော့မှ ပေးမှာ မဟုတ်ဘူးလေ။ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂလီတွေကိုတော့ အစိုးရက ကတိပေးကောင်းပေးနိုင်တယ်။ ပြီးခဲ့တဲ့ ဆယ်စုနှစ်တစ်ခုမှာလည်း အဲ့လို ကတိကဝတ်တွေပေးပြီးတော့ တဖက်နိုင်ငံက ဘာသာတူတွေ ခေါ်လာတာကို တွေ့ရပါတယ်။ 

- ဒီစာပိုဒ်ထဲမှ စာတစ်ကြောင်းကို အမှန်တရား မဖော်လိုတဲ့ သူတချို့က ဖုံးကွယ်ထားတယ်။ အဲတာက "နောက်ထပ်အသစ် ဒုက္ခသည်တွေ ရောက်လာခြင်းမရှိဘူး" လို့ သံအမတ်ကြီးက ငြင်းခဲ့တဲ့ စာကြောင်းပေါ့။ ဒီစာကြောင်းက ဘာကို ထောက်ပြနေသလဲဆိုရင် ဘင်္ဂလား-ပါကစ္စတန်စစ်ပွဲ ဖြစ်ခဲ့တဲ့အချိန်က ဝင်ရောက်လာတဲ့ ဒုက္ခသည်တွေမှအပ နောက်ထပ် ဒုက္ခသည်တွေ ရောက်လာတာမရှိဘူး။ စစ်ပွဲတုန်းက ဝင်လာခဲ့တဲ့ ဒုက္ခသည်တွေဟာ နှစ်နိုင်ငံအစီအစဉ်နဲ့ ပြန်လည်ထွက်ခွာသွားတာ၊ ကျန်နေနိုင်တဲ့သူတွေက မူဆလင်တွေမဖြစ်နိုင်တာကို အထက်မှာ တင်ပြပြီးပြီ။ 

- ဗိုလ်နေဝင်းအစိုးရက ၁၉၇၈ မှာ ကြောက်မက်ဖွယ် နဂါးမင်း စစ်ဆင်ရေးဆိုတာကို ဆင်နွှဲခဲ့တယ်။ အိမ်တို်င်ရာရောက် စစ်ဆေးခဲ့တယ်။ ရိုဟင်ဂျာတွေကို စစ်ဆေးခဲ့တာနော်။ ရခိုင်တွေကို စစ်ဆေးတာ မဟုတ်ပါဘူး။ စစ်တာလည်း ရိုးရိုးသားသား မဟုတ်ဘူး။ ဖိနှိပ်ညှည်းပန်းမှုပေါင်းစုံနဲ့ အသက်အန္တရာယ်ပြု စစ်ဆေးတာပဲ။ ဒါနဲ့ ရိုဟင်ဂျာတွေက မိမိတို့ အိုးအိမ်တွေကို စွန့်ပြီးတော့ အသက်ကယ်ထွက်ပြေးရတယ်။ အဲ့ဒီလူတွေကို ဗမာအစိုးရက တစ်ခါ ပြန်ခေါ်တယ်။ ပြန်ခါ်တာကလည်း "အနောက်တံခါး ဖွင့်ပေးတယ်။ လာကြ… လာကြ" နဲ့ မဟုတ်ဘူး။ စစ်ဆေးရေးစခန်းတွေဖွင့်ပြီးတော့ သေချာစစ်ဆေးပြီးမှ မှန်ကန်တဲ့ အထောက်အထားတွေကို ပြနိုင်မှသာလျှင် ပြန်လာခွင့်ပေးတာနော်။ လက်ခံစာတွေလည်း တစ်ပါတည်း ပေးခဲ့တယ်။ ဒီမှာ တစ်ချို့ မျိုးချစ်တွေက ပြောကြတာရှိတယ်။ "နိုင်ငံတကာရဲ့ ဖိအားပေးမှုကြောင့် ပြန်ခေါ်ရတာတဲ့။" စဉ်းစားရမှာက ဗမာပြည်ကို မတရားချုပ်ကိုင်ထားတဲ့ အာဏာရှင် ဗိုလ်နေဝင်းအစိုးရက နိုင်ငံတကာရဲ့ မတရားဖိအားတွေကို ကြောက်မလို့လား။ အဲ့လို နိုင်ငံတကားဖိအားကို ကြောက်မယ်ဆိုရင် အာဏာတောင် သိမ်းမှာမဟုတ်ပါဘူး။ တဖက်က အစိုးရမှာ ဘင်္ဂလား သံအမတ်ကြီးက ဝန်ခံထားတဲ့ ဝန်ခံချက်တွေရှိနေတယ်ဆို။ ခေါ်လာစရာ အကြောင်းတောင်မရှိဘူး။ ကလေးဆန်တဲ့ စကားတွေ မပြောကြပါနဲ့ဗျာ ကိုမျိုးချစ်ရာ။ ဇွတ်မငြင်းပါနဲ့။

- ဒါ့အပြင် ရိုးရိုးသားသား ဝန်ခံထားတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ရခိုင် အမျိုးသားတစ်ချို့ရဲ့ တင်ပြချက်ကိုလည်း လေ့လာကြည့်ပါဦး။ ခိုးဝင်လာသူတွေ ဘယ်သူဘယ်ဝါဆိုတာ ပို၍ ထင်ရှားသွားလိမ့်မယ်။ ဦးမြစိန်ထွန်းပါ (၅) ဦးက (အသိအမြင်ရှိ နယ်စပ်ဒေသမှ ရခိုင်တိုင်းရင်းသားများ) အမည်ဖြင့် ရန်ကုန်မြို့ ရခိုင်သဟာယအသင်းသို့ တင်ပြခဲ့သည့် (၁၀.၁.၁၉၉၇) ရက်စွဲပါ စာ-၄တွင်-

"လွန်ခဲ့သော နှစ်၂၀/၂၅နှစ်အတွင်းက ဘင်္ဂလီများ ခိုးဝင်လာခြင်း မရှိကြောင်း ခိုးပြေးသူများသာရှိကြောင်း၊ တဖက်ဒေသမှ ရခိုင်လူမျိုး (၅)သိန်းခန့် ဝင်ရောက်လာပြီး ပြည်နယ်အနှံ့ နေထိုင်လျက်ရှိကြောင်း အစိုးရဌာန အဖွဲ့အစည်းများ၌ အမှုထမ်းနေကြကြောင်း" အသေးစိတ်ရေးသားတင်ပြထားတာကို တွေ့ရှိရတယ်။(ပုံကိုရှုပါ)

- ဘင်္ဂလား- ပါကစ္စတန် စစ်ပွဲဖြစ်ပြီးနောက်ပိုင်းတွင် ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီ ရွာ ၁၀၀ ခန့် လုံးလုံး ပျောက်သွားတယ်လို့ ရခိုင်မဂ္ဂဇင်း ဆောင်းပါးတစ်ပုဒ်မှာ နာမည်နဲ့ တကွ ဖော်ပြထားတာ ရှိပါတယ်။ အဲဒီလူတွေက ဘယ်ကို ရောက်သွားသလဲ။ ရိုဟင်ဂျာလို genocide လုပ်ခံလိုက်တာလား။ ဒါမှမဟုတ် တခြားတစ်နေရာရာမှာ ရောက်သွားတာလား။ မစဉ်းစားချင်ဘူးလား။

- ၁၉၇၄ မှ ၁၉၇၈ ခုနှစ်အတွင်းက ဘင်္ဂလားအဝကျွန်းတွင် မွေးဖွားခဲ့သူ ဗိုလ်မှူးကျော်မောင် ရခိုင်ပြည်နယ်ဥက္ကဌအဖြစ်ဆောင်ရွက်ခဲ့တဲ့ကာလလည်းဖြစ်၊ ရိုဟင်ဂျာတွေကို အမြစ်ပြတ်ချေမှုန်းဖို့ ကြိုးပမ်းနေတဲ့ အာဏာရှင်ချုပ်ကိုင်ထားတဲ့ ပြည်သူ့ကောင်စီခေတ်လည်းဖြစ်ရာ ရခိုင်အမျိုးသား ဦးမြစိန်ထွန်းပါ(၅)ဦးရဲ့ တင်ပြချက်အရသော်၎င်း၊ ရခိုင်ပြည်အတွင်း ဝင်ရောက်လာသူ (၅)သိန်းမှာ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီ (အနောက်သားရခိုင်)ဆိုသူတွေသာ ဖြစ်တယ်ဆိုခြင်းမှာ ပို၍ မှန်ကန်ပါမယ်။ 

- ဒါ့အပြင် စကားထဲက ဇာတိပြ ဆိုတဲ့ စကားအတိုင်း စစ်တွေမြို့ပေါ်က ဝါး ၁၀၀ ဓနိ ၁၀၀ ဆိုတဲ့ စကားတစ်ခုကို လေ့လာကြည့်ပါ။ ဒီစကားက စစ်တွေမြို့ပေါ်ကသူတွေ အသိဆုံးဖြစ်တယ်။ စစ်တွေမြို.မှာ အနောက်းသားရခိုင်တွေကို ဝါး ၁၀၀ ဓနိ ၁၀၀ အတွက် မျှောလာသူတွေဟု လောင်ပြောင် ခေါ်ဝေါလေ့ရှိတယ်။ ၁၉၇၁ ခုနှစ် ဘင်္ဂလားစစ်ပွဲဖြစ်ပြီးနောက် မြန်မာနိုင်ငံသို့ ခိုလှုံလာတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂါလီတွေကို ဝါး ၁၀၀ ဓနိ ၁၀၀ ဆီ၊ ဆန် စတဲ့ဟာတွေကို ထောက်ပံ့လေ့ရှိခဲ့တယ်။ ထိုသို့ ဝင်ရောက်လာတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂလီတွေမှာ ယခုအခါ မောင်တော၊ စစ်တွေမြို့(ဘောလုံးကွင် းတဝိုက် )၊ ပေါက်  တော၊  မြေပုံ၊ မင် းပြား၊ သံတွဲ နှင့်တခြားမြို့နယ်များတွင် ပျံနှံနေထိုင်လျက်ရှိပါတယ်။ ဒေသခံတွေက သူတို့ကို အနောက်သားရခိုင်များဟု ခေါ်ကြတယ်။ ရခိုင်ပြည်နယ်အပြင် ပြည်မ ရန် ကုန် ရှိ ပုဇွန်  တောင် ၊ အင် းစိန် ၊ သမိုင် း၊ လှိုင် သာယာ၊  ရွှေပြည် သာ၊ နိုင် ငံအနှံ ့ ရောက် ရှိ နေပါပြီ။

မြန်မာနိုင်ငံတွင် အထက်တန်းစား ရာထူးတွေ၊ ဒေသခံရခိုင်လူမျိုး မျက်နှာဖုံးလူကြီးတွေ ဖြစ်နေပါပြီ။ ဝန် ကြီး  ဇော်  အေး မောင်   ယောက္ခမ ဦးအနီ မောင် ၊ ANP ပါတီအတွင် း ရေးမှုး ထွန် း အောင်  ကျော် ရဲ့မိန် းမ စတဲ့သူတွေလည်း ခိုးဝင်လာတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဘဂ် လီတွေ ဖြစ်တယ်(ပုဂ္ဂိုလ်ရေး တိုက်တာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဥပမာအနေနဲ့ ပြတာပါ)။ ၎င်းတို့ကို ဦးနေဝင်းအစိုးရလက်ထက်မှာ အရေးယူမှုအချို့လည်း ရှိခဲ့တယ်။ ဒေါက်တာကျော်လှစိန်(ဘောလုံးကွင်း) ကဲ့သို့ ဆရာဝန်ကို အစိုးရရာထူးမှ ဖြုတ်ချခဲ့တယ်။ အလားတူ အများကြီးရှိခဲ့တယ်။ ယနေ့ထိလည်း ခိုးဝင်လာနေတဲ့ သူတွေရှိနေပါတယ်။ မြန်မာနိုင်ငံက အထောက်အထား မပြနိုင်လို့ မှတ်ပုံတင်ကတ် မထုတ်နိုင်သေးတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ဘင်္ဂလီတွေ တစ်ပုံကြီး ရှိနေတယ်။

- ဓနသဟာယ၏ မှတ်တမ်းပါစာတွင် ဘင်္ဂလီ(၅)သိန်းဝင်ရောက်ခဲ့ကြောင်း ဝန်ခံထားသော်လည်း မွတ်ဆလင်များ ဖြစ်ကြတယ်လို့ တစ်လုံးတပါဒမျှ မပါရှိပါဘဲလျှက် ဒေါက်တာအေးချမ်းက ထိုသူတွေဟာ မွတ်ဆလင်ဟု ထင်မြင်ချက်ပေးခြင်းက အဘယ်အတိုင်းအတာအထိ ယုတ္တိရှိတာကို စဉ်းစားတတ်တဲ့ပရိသတ်တို့သာ ဆုံးဖြတ်လိုက်ပါတော့။


(လူထုဝဏ္ဏ)


ကိုးကား-

အွန်းလိုင်း စာစုနှင့် မှတ်တမ်းပုံများ




No comments:

Post a Comment