Friday, March 2, 2018

ေစ်းမဆစ္နဲ႔...အကုန္က်က္ (တကၠသိုလ္ဝင္တန္း)


💥💥💥💥💥
"ဆရာ၊ ဆယ္တန္း ျမန္မာစာ ခက္ဆစ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သိခ်င္တာကေလးေတြ ေမးခ်င္လို႔ပါ"
"ေမးဗ်ာ"
"ခက္ဆစ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ ပုဒ္မခံၿပီး ႏွစ္ခု သုံးခု ဖြင့္ဆိုထားရင္ တစ္ခုပဲ က်က္စရာ လိုတယ္၊ တစ္ခုပဲ ေျဖလို႔ ရတယ္ဆို"
"ဘယ္သူက ေျပာတာလဲဗ်"
"အစ္မႀကီး တစ္ေယာက္က ေျပာတာပါ"
"သူက ဘာ့ေၾကာင့္ ေျပာတာတဲ့လဲ"
"ျမန္မာစာပါေမာကၡရဲ႕ လမ္းၫႊန္ခ်က္မွာ ပါတယ္လို႔ သူ႔ကို သင္ခဲ့တဲ့ ဆရာေတြက ေျပာသတဲ့ဆရာ"

"ေျသာ္..သူ႔ဆရာေတြက ၂၀၀၁ ခုႏွစ္တုန္းက ဆရာေမာင္ခင္မင္ လမ္းၫႊန္ခဲ့တာကို ေျပာတာ ျဖစ္ပါလိမ့္ မယ္။
ဆရာလဲ အဲသည္စာအုပ္ အပိုင္ဝယ္ထားတာ ႐ွိပါတယ္။
"ဆရာႀကီးလမ္းၫႊန္တာက ပုဒ္မေတြ ဘာေတြနဲ႔ ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ 'အဓိပၸါယ္တစ္ခုထက္ ပိုေပးထားတဲ့ ေဝါဟာရ ဆိုရင္ တစ္ခုပဲ ေဖာ္ျပတာနဲ႔ အမွတ္ျပည့္ရတယ္'လို႔ ေျပာတာပါ။
"ပုဒ္မ ပါရင္ တစ္ခုပဲရတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး ပုံေသမွတ္ထားလို႔ မရဘူး ထင္တယ္။
ကိုယ္က စာမက်က္ႏိုင္ရင္ေတာ့လဲ ကိုယ့္သေဘာေပါ့ေလ"
"ဆရာကလဲ...တစ္ခုေျဖလဲ အမွတ္ရ ေနတာပဲဥစၥာ၊ ႏွစ္ခုက်က္ေတာ့ အလုပ္႐ႈပ္တာေပါ့။ ေတာ္ၾကာ မွားေျဖမိရင္လဲ အမွတ္ေလ်ွာ့ခံ ထိအုံးမွာ"
"အဲသည္လို ေျဖရင္ အမွတ္ရႏိုင္တယ္ ဆိုတာလဲ ႐ွိတယ္၊ မရႏိုင္ဘူး ဆိုတာလဲ ႐ွိတယ္"

"ဆရာ့ဟာက ဘယ္လိုႀကီးလဲ"
"ေဟာသည္မွာ အမွတ္ေပးစည္းမ်ဥ္းမွာ ေရးထားတာ ဖတ္ၾကည့္လိုက္"
"ျပ႒ာန္းစာပါအတိုင္း အတိအက် ေျဖဆိုလ်ွင္ တစ္လုံးတစ္မွတ္ ေပးရန္- တဲ့။ ဟင္..သည္လိုဆိုေတာ့ အကုန္ ေရးရမယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့"
"ဆရာကေတာ့ အဲသည္လိုပဲ နားလည္တယ္။ 'အဓိပၸါယ္တစ္ခုထက္ ပိုေပးထားတဲ့ ေဝါဟာရ ဆိုရင္ တစ္ခုပဲ ေဖာ္ျပတာနဲ႔ အမွတ္ျပည့္ေပးပါ' လို႔ ေရးထားတာမ်ိဳး မဟုတ္တဲ့အတြက္ ကိုယ့္ကေလး အမွတ္မရမွာ စိုးမိတယ္ဗ်ာ။
"တကယ္ စာစစ္တဲ့အခါမွာေတာ့ စာစစ္မႉးေတြက အနီးကပ္မွာ ဘယ္လို လမ္းၫႊန္သလဲ ဆိုတာ မသိဘူး။
ဆရာ့ ေက်ာင္းသားေတြကိုေတာ့ ျပ႒ာန္းစာမွာ ဖြင့္ဆိုထားတာ အကုန္က်က္၊ အကုန္ေျဖလို႔ လမ္းၫႊန္ထားတယ္"
"ဒါေပမဲ့ ကြင္းစကြင္းပိတ္နဲ႔ ေရးထားတာေတြေတာ့ အကုန္က်က္ဖို႔ မလိုဘူး မဟုတ္လားဆရာ"
"ဘယ္သူက ေျပာတာတုံး"
"ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို ဂိုက္လုပ္ေပးတဲ့ အစ္မႀကီးကပဲ၊ ေ႐ွ႕ကြင္းဆိုက်က္၊ ေနာက္ကြင္း မက်က္နဲ႔တဲ့"
"အလိုဗ်ာ..ေမာင္ရင္ေျပာမွ ၾကားဖူးတယ္"
"ဟုတ္တယ္ေလဆရာ။
'သိုး' ဆိုတဲ့ ခက္ဆစ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ရဲ႕
ေနာက္က ကြင္းထဲကစာဆို က်က္စရာမွ မလိုပဲ။ 'ေပါင္းလန္' ရဲ႕ ေ႐ွ႕က ကြင္းထဲက စာကသာ က်က္ရတာ မဟုတ္ဘူးလား"
"မင္းေျပာတာ ဟုတ္တယ္။ မင္း့အစ္မႀကီး ေျပာတာကေတာ့ မဟုတ္ဘူး"
"ဆရာ့ဟာကလဲ ကြၽန္ေတာ္ကလဲ အစ္မႀကီး ေျပာတဲ့အတိုင္း ေျပာတာပါပဲ"
"မင္း႐ွင္းတဲ့ဟာက မွန္တယ္လို႔ ေျပာတာပါ။ မင္း့အစ္မႀကီးရဲ႕ လမ္းၫႊန္ခ်က္ကေတာ့ မွားတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

"သိုး-ခက္ဆစ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ရဲ႕ေနာက္က ကြင္းထဲကစာက ခက္ဆစ္ကို ႐ွင္းျပတာ မဟုတ္ပါဘူး။ 'သိုးကေလ' ဆိုတဲ့ စကားကို ႐ွင္းျပထားတာပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ က်က္စရာ မလိုတာပါ။
"တကယ္ေတာ့ ေ႐ွ႕က ကြင္းထဲကစာကိုလဲ မက်က္ဘဲ ထားလို႔ရတဲ့ ခက္ဆစ္ ႐ွိပါတယ္။ ဥပမာ 'စုံပါး႐ိုက္' ပါ။ အဲသည္ခက္ဆစ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ ေ႐ွ႕ကကြင္းထဲကစာက ခက္ဆစ္ရဲ႕ အသံထြက္ ရြတ္ဆိုပုံကို ေဖာ္ျပထားလို႔ ခ်န္ထားခ်င္ ခ်န္ထားလို႔ ရပါတယ္။
"က်န္တဲ့ ခက္ဆစ္ေတြမွာေတာ့ ေ႐ွ႕ကကြင္း ျဖစ္ျဖစ္၊ ေနာက္ကကြင္း ျဖစ္ျဖစ္၊ အလယ္ကကြင္း ျဖစ္ျဖစ္ အေရးပါတာခ်ည္းပါပဲ။ ခ်န္ထားရင္ အမွတ္မရႏိုင္ပါဘူး။

"အလယ္ကကြင္းက ႐ွိသလားဆရာရယ္"
"ရက္တက္-ရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို ျကည့္ေလ။
'ေထာေပး(ေထာပတ္စိမ္း) ထုတ္ယူၿပီးေသာ ႏို႔ရည္ၾကည္' လို႔ ေျဖမွ အမွတ္ရႏိုင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္းသား အမ်ားစုက 'ရက္တက္' ကို ေမးရင္ 'ေထာေပး' တင္ ေျဖၾကတဲ့အတြက္ အမွတ္မရေတာ့ဘူး။
"ခက္ဆစ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ ပုဒ္မခံထားေပမဲ့လို႔ အကုန္ခ်ေရးမွ အဓိပၸါယ္ ျပည့္စုံတာမ်ိဳးလဲ ႐ွိတယ္။
ဥပမာ 'ေလးရာ့ႏွစ္ဆယ္'ေပါ့။
'ရက္ကန္းစင္တြင္ အတိုင္ခ်ည္ အထက္ေလးပင္၊ ေအာက္ေလးပင္ကို တစ္ေရဟု ေခၚသည္။ အေရ ၃၀ ကို အၾကမ္းအားျဖင့္ အပင္တစ္ရာဟု ေခၚသည္။ ထိုကဲ့သို႔ အပင္ ၄၀၀၊ အေရႏွစ္ဆယ္ႏွင့္ ရက္ေသာ ခ်ည္ထည္ကို ေလးရာ့ႏွစ္ဆယ္ ခ်ည္ထည္ဟု ေခၚသည္' လို႔ ေရးမွ အမွတ္ရႏိုင္တယ္။ သည္ခက္ဆစ္မွာဆို ပုဒ္မက သုံးခုေတာင္ ႐ွိတယ္။
"သည္ေတာ့ ပုဒ္မေတြ ပုဒ္ထီးေတြ၊ ေ႐ွ႕ကြင္းေတြ ေနာက္ကြင္းေတြ ေစ်းဆစ္မေနဘဲ က်က္စရာ႐ွိတာ အကုန္က်က္တာကေတာ့ အမွတ္ရဖို႔ ပိုေသခ်ာတာေပါ့ကြာ"

"ပုဒ္ကေလး၊ ပုဒ္မ မွားေရးမိရင္ေကာ အမွတ္ေလ်ွာ့ခံရႏိုင္သလားဆရာ"
"အဲဒါေတာ့ ဆရာလဲ အေသအခ်ာ မေျပာႏိုင္ဘူး။ 'ပုဒ္ကေလး' ပါရမွာ မပါတာ၊ မပါရမွာ ပါေနတာကို စာစစ္သူက လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားလို႔ ရခ်င္ရမယ္။
'ပုဒ္မ' မွား ေရးမိရင္ေတာ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ထားလို႔မရေလာက္ဘူး ထင္တယ္"
"ဘယ္လိုဟာမ်ိဳးလဲ ဆရာ"
"ဆရာ ခဏခဏ ေတြ႔ရတာ ေျပာမယ္။ 'ရက္တက္'ကို ေျဖရင္ 'ေထာေပး (ေထာပတ္စိမ္း)။ ထုတ္ယူၿပီးေသာ ႏို႔ရည္ၾကည္' လို႔ ပုဒ္မထည့္ ေျဖတတ္ၾကတယ္။
"အဲသည္ေတာ့ 'ရက္တက္' ဆိုတာ 'ေထာေပး (ေထာပတ္စိမ္း)' လို႔လဲ အဓိပၸါယ္ရတယ္၊ 'ထုတ္ယူၿပီးေသာ ႏို႔ရည္ၾကည္' လို႔လဲ အဓိပၸါယ္ရတယ္လို႔ ဆိုလိုရာေရာက္သြားတယ္။
ခက္ဆစ္ရဲ႕ အဓိပၸါယ္မွန္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး"
"ဒါဆို အမွတ္မရေတာ့ဘူးေပါ့ေနာ္ဆရာ"
"ဒါေတာ့ ဆရာလဲ အတတ္မေျပာႏိုင္ဘူး။ စာစစ္တဲ့အခါ စာစစ္မႉးေတြက ႏႈတ္နဲ႔ လမ္းၫႊန္တတ္တာေတြ ႐ွိတယ္လို႔ ေျပာခဲ့တယ္ေလ။
ေပးရင္လဲ ရမယ္၊ မေပးရင္ မရဘူးေပါ့"
"ဆရာကလဲ မသိတာ မ်ားတယ္ေနာ္"
"အမ်ားႀကီးေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေတြက လ်ဳွိ႕ဝွက္ကိစၥေတြကိုး။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဆရာကေတာ့ တပည့္ေတြကို ပုဒ္ကေလး၊ ပုဒ္မ မခ်န္ အကုန္က်က္၊ ခ်ေရးၿပီး ေလ့က်င့္လို႔ ေျပာထားရတယ္"
"အင္း..မေမးမိရင္ အေကာင္းသား။ အခုေတာ့....."
"က်က္ေပေရာ့ေပါ့လဟယ္"

ဦးျမင့္ေဇာ္ (ေရႊတံခါး)

No comments:

Post a Comment