[Unicode]
ထင်ရှားသော ဘော်လီမျိုးနွယ်စု၏ နှစ်ပေါင်း ၁၅၀ ခန့် ရှိသော အထောက်အထားတစ်ခု
----------------------------------------------------------
ဖခင် ပြုစုခေါင်း ဖတေအာလီ ကွယ်လွန်သွားသဖြင့် သားဖြစ်သူ ပြုစုခေါင်း ဖဇဲရာလီက ဖခင်၏ ပိုင်ဆိုင်မှုများမှ ကွန်တိုင်ပြုစုကို မိမိ နာမည်နှင့် လွှဲပြောင်းယူသည့် ပတ္တာလက်မှတ်စာဖြစ်သည်။ ၁၈၇၄ ခု ဒီဇင်ဘာလ ၂၂ ရက်နေ့ လျှောက်ထားသည်ဟု တိတိကျကျ ပါရှိသည်။ စာချုပ်တွင် ဂေါ်ဝနာရ်မင်းကြီး၏ ခွင့်ပြုချက် လက်မှတ်နှင့်အတူ Deputy Commissioner ....... (ဒုတိယမင်းကြီးသခင်ဘရား နန်းတော်ဝန်) စာသားပါ ဗြိတိသျှကိုလိုနီအစိုးရ၏ သရဖူတံဆိပ်တုံးလည်း ကျော့ဘက်တွင် ပါရှိသည်။ စာချုပ်ကို အောင်ကျော်စံ အမည်ရှိ စာရေးတစ်ဦးက ရေးသည်ဟု ဖော်ပြထားသည်။
ကွန်တိုင်ကျေးရွာတွင် ယနေ့အချိန်အထိ ဘော်လီဝတ်ပြုကျောင်း၊ ဘော်လီရေကန် တို့ တည်ရှိပါသည်။ (ဖတေအာလီမှာ ဘော်လီဘာဇားကို တည်ခဲ့သော ပုဂ္ဂုလ်ဖြစ်သည်။ ဘော်လီ ဟု လူသိများသည်။ ဘော်လီ၏ အတ္တုပ္ပတ္တိကို သီးခြားပို့စ် တစ်ခုနှင့် ဖော်ပြပါမည်။)
ရိုးသားစွာ စဉ်းစားဝေဖန်ကြည့်ပါရန်-
— ဖခင် ပြုစုခေါင်း ကွယ်လွန်ပြီးနောက် သားဖြစ်သူက အဖပိုင်ဥစ္စာကို မိမိနာမည်နှင့် လွှဲပြောင်းသည့် ခုနှစ်က ၁၈၇၄ ခုနှစ်ဆိုလျှင်…
ဖခင် အသက်ရှင်ခဲ့သည့် သက်တမ်း ၇၀ နှစ် ဆိုပါစို့ …
နောက်ပြန်ဆုတ် တွက်ကြည့်သော် သက္ကရာဇ် ၁၈၀၇ ခုနှစ်ခန့် ရရှိမည်။
— အာဏာရှင်တို့၏ ဥပဒေ အရ ၁၈၂၃ မတိုင်မီကပင် ဗမာပြည်မှာ နေထိုင်နေသော မျိုးရိုးစဉ်ဆက်များသည်သာ တိုင်းရင်းသား အဖြစ်သတ်မှတ်လျှင်…
ရိုဟင်ဂျာတို့လည်း စစ်မှန်သော တိုင်းရင်းသား မဟုတ်ပါလော့။
— ရိုဟင်ဂျာတို့သည် အဘယ် အပြစ်ကြောင့် ညကရောက်လာသကဲ့သို့ ခိုးဝင်ဖြစ်နေရသနည်း။ အသားအရေ မတူ၍လား… ကိုးကွယ်သည့်ဘာသာ မတူ၍လား။
— လူထုဝဏ္ဏ
[Zawgyi]
ထင္ရွားေသာ ေဘာ္လီမ်ိဳးႏြယ္စု၏ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ ခန႔္ ရိွေသာ အေထာက္အထားတစ္ခု
-----------------------------------------------------
ဖခင္ ျပဳစုေခါင္း ဖေတအာလီ ကြယ္လြန္သြားသျဖင့္ သားျဖစ္သူ ျပဳစုေခါင္း ဖဇဲရာလီက ဖခင္၏ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားမွ ကြန္တိုင္ျပဳစုကို မိမိ နာမည္ႏွင့္ လႊဲေျပာင္းယူသၫ့္ ပတၲာလက္မွတ္စာျဖစ္သည္။ ၁၈၇၄ ခု ဒီဇင္ဘာလ ၂၂ ရက္ေန့ ေလ်ွာက္ထားသည္ဟု တိတိက်က် ပါရိွသည္။ စာခ်ဳပ္တြင္ ေဂၚဝနာရ္မင္းႀကီး၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ လက္မွတ္ႏွင့္အတူ Deputy Commissioner ....... (ဒုတိယမင္းႀကီးသခင္ဘရား နန္းေတာ္ဝန္) စာသားပါ ၿဗိတိသ်ွကိုလိုနီအစိုးရ၏ သရဖူတံဆိပ္တံုးလည္း ေက်ာ့ဘက္တြင္ ပါရိွသည္။ စာခ်ဳပ္ကို ေအာင္ေက်ာ္စံ အမည္ရိွ စာေရးတစ္ဦးက ေရးသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။
ကြန္တိုင္ေက်းရြာတြင္ ယေန့အခ်ိန္အထိ ေဘာ္လီဝတ္ျပဳေက်ာင္း၊ ေဘာ္လီေရကန္ တို႔ တည္ရိွပါသည္။ (ဖေတအာလီမွာ ေဘာ္လီဘာဇားကို တည္ခဲ့ေသာ ပုဂၢုလ္ျဖစ္သည္။ ေဘာ္လီ ဟု လူသိမ်ားသည္။ ေဘာ္လီ ၏ အတၲုပၸတၲိကို သီးျခားပို႔စ္ တစ္ခုႏွင့္ ေဖာ္ျပပါမည္။)
႐ိုးသားစြာ စဥ္းစားေဝဖန္ၾကည့္ပါရန္-
— ဖခင္ ျပဳစုေခါင္း ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ သားျဖစ္သူက အဖပိုင္ဥစၥာကို မိမိနာမည္ႏွင့္ လႊဲေျပာင္းသည့္ ခုႏွစ္က ၁၈၇၄ ခုႏွစ္ဆိုလွ်င္…
ဖခင္ အသက္ရွင္ခဲ့သည့္ သက္တမ္း ၇၀ ႏွစ္ ဆိုပါစို႔ …
ေနာက္ျပန္ဆုတ္ တြက္ၾကည့္ေသာ္ သကၠရာဇ္ ၁၈၀၇ ခုႏွစ္ခန္႔ ရရိွမည္။
— အာဏာရွင္တို႔၏ ဥပေဒ အရ ၁၈၂၃ မတိုင္မီကပင္ ဗမာျပည္မွာ ေနထိုင္ေနေသာ မ်ဳိး႐ိုးစဥ္ဆက္မ်ားသည္သာ တိုင္းရင္းသား အျဖစ္သတ္မွတ္လွ်င္…
႐ိုဟင္ဂ်ာတို႔လည္း စစ္မွန္ေသာ တိုင္းရင္းသား မဟုတ္ပါေလာ့။
— ႐ိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ အဘယ္ အျပစ္ေၾကာင့္ ညကေရာက္လာသကဲ့သို႔ ခိုးဝင္ျဖစ္ေနရသနည္း။ အသားအေရ မတူ၍လား… ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာ မတူ၍လား။
— လူထုဝဏၰ
(9-6-2022)
No comments:
Post a Comment