Diindahání

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Friday, May 24, 2019

အာလ္ေဗဒါ ႏိုးေဆာ္ေတး [Alveda]

ပံု- အညာေဒသ၊ RK ေရးဆြဲ



Albeda [ႏိုးေဆာ္ေတး]


ေရးသား- ႐ိုဟင္ေလး

အလ္ေဗဒါသည္ ညအိပ္စက္သူ အေပါင္းတို႔အား ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳလုပ္ရန္ အိပ္ရာမွ ႏိုးေပးအပ္ေသာ ႐ိုဟင္ဂ်ာ႐ိုးရာ ေတးတစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ရမဒြါန္ ဝါလတြင္း သန္းေခါင္ေက်ာ္ တြင္ အိပ္ရာမွ ႏိုးေပးေသာ ႏိုးေဆာ္ေတး တစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။ ရမဒါန္လ [႐ိုဟင္ဂ်ာ အေခၚ ႐ုဇာစၥာန္] ေရာက္လာသည့္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုသည္ မိုးေရရရိွ၍ အဖူးသစ္ အပြင့္သစ္ ဖူးပြင့္လာသကဲ့သို႔  ရွင္သန္လာေလသည္။ ယင္းကား အျခားမဟုတ္ အလ္ေဗဒါ ေတးသံပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းသံကား ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳလုပ္ရန္ ႏိုးေဆာ္ေသာ ေတးသံျဖစ္သည္။ နိဗၺာန္ေဆာ္သံတည္း။ အလ္ေဗဒါ သည္ အရဗီဘာသာ စကားမွ ဆင္းသက္လာေသာ ေမြးစား စကားလံုးျဖစ္သည္။ အဓိပၸာယ္မွာ “ခြဲခြာျခင္း” ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ညအိပ္ရာမွ ခြဲခြာျခင္းျဖစ္သည္။ 

ဟိုးေရွးေခတ္ စပီကာမ်ား၊  အသံခ်ဲ႕စက္မ်ား မေပၚေသးသည့္ ကာလမွာ စေဟရီ အခ်ိန္ အိပ္ရာမွတက္ၿပီး အခ်ိန္မီ ဝါခ်ည္ရန္ အခက္အခဲမ်ား ရိွခဲ့သည္။ အိစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားသည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ နည္းလမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ နာရီမ်ားလည္း မေပၚေသးေခ်။ ထိုအခါ လူတို႔သည္ ဦးခ်ဳိတံပိုး [ခ်ီးညာ] မႈတ္၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကုလားတက္မ်ား [တက္ခ္] ၊ ေမာင္း တီး၍ေသာ္လည္းေကာင္း အခ်ိန္မ်ားကို သတိေပး ႏိုးေဆာ္ေပးၾကသည္။ 

ရမဒါန္လတြင္မူ ဦးခ်ဳိတံပိုး မႈတ္သည့္အျပင္ ေက်းရြာလူငယ္လူပ်ဳိမ်ား စုေပါင္းကာ လူ (၁၀)ေယာက္၊ (၁၂)ေယာက္စီ အုပ္စု တစ္ဖြဲ႕ႏွစ္ဖြဲ႕ ဖြဲ႕ကာ စေဟရီခ်ိန္  ႏိုးေဆာ္ရန္အတြက္ သီခ်င္းမ်ားကို အၿပိဳင္အဆိုင္  ဖြဲ႕ဆိုၾကသည္။ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕တြင္ ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးစီ သတ္မွတ္ေပးၾကသည္။ တစ္ဖြဲ႕ တစ္ရက္စီ၊ တပတ္စီ စသည္ျဖင့္ တာဝန္ယူၾကသည္။ ၿပီးေနာက္ သန္းေခါင္ေက်ာ္ ၃ ခ်က္တီးေလာက္တြင္ ထိုလူငယ္အဖြဲ႕သည္ သီခ်င္းမ်ားကို တညီညီ တခ်ဳိခ်ဳိ ေအာ္ဟစ္ ဆိုကာ ရြာတစ္ခုလံုးလည္ပတ္၍ အိပ္ေမာက်ေနသည့္ လူမ်ားကို ဝါခ်ည္ရန္ ႏိုးေဆာ္ေပးၾကပါသည္။ “အို အလႅာဟ့္ ေက်းကြၽန္အေပါင္းတို႔၊ အိပ္ရာမွ ထၾကေလာ၊ ဥပုသ္ တည္ေဆာက္ၾကေလာ၊ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ျပဳၾကေလာ” စသည္ျဖင့္ နိဗၺာန္အက်ဳိးကို ၫႊန္ျပေခၚျခင္း၊ ၾကား၌ အလ္ေဗဒါေတးမ်ားကို ညီညီညာညာ ဆိုျခင္းျဖင့္ ရြာလည္း တညံညံျဖစ္လာ၍ လူတို႔လည္း အိပ္ရာမွ ႏိုးလာကာ ဝါခ်ည္ရန္ ျပင္ဆင္ၾကေလသည္။

အလ္ေဗဒါ လူငယ္အဖြဲ႕သည္ ညတိုင္းညတိုင္း ရြာကို တစ္ပတ္၊ ႏွစ္ပတ္လည္ကာ ႏိုးေဆာ္ၾကသည္။ ထိုအလ္ေဗဒါ ေတးသံသည္ လူတို႔၏ စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည္။ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ျပဳလုပ္ရန္ စိတ္ႏုမ်ား တစိမ့္စိမ့္ ဖြားလာၾကသည္။  ဥဒါဟ႐ုဏ္ အျဖစ္ အလ္ေဗဒါေတး တစ္ပိုဒ္၊ ႏွစ္ပိုဒ္ကို ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ 

(၁)

Añrá lee rekkwá juwan 

Bañgi zargoi mosít gán 
Mosítór lá kíyal goillé 
Faiba Jonnot gán.

(၂)


Cúkkur bare Juma ailé 

nomaz forthé Mosít nokula, 
Zár baricá Mosit táke ekhélá.

ရမဇာန္လ ကုန္ဆံုးမည့္ ေနာက္ဆံုးည  သရဝီ[ျမတ္တမန္ေတာ္ စြႏၷတ္ေတာ္အရ ဥပုသ္ေဆာက္ရန္ ဝတ္ျပဳရေသာ ႏုမာဇ္တစ္မ်ဳိး] အၿပီးတြင္ ထို အလ္ေဗဒါ လူငယ္လူပ်ဳိအဖြဲ႕မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ ရပ္ကြက္ေက်းရြာမွ ဆုလာဘ္ေငြမ်ား၊ အဝတ္တန္ဆာမ်ား ခ်ီးျမင့္ေပးၾကသည္။ ၎ဆုေငြကို အလ္ေဗဒါ လူငယ္အဖြဲ႕ဝင္မ်ားက အညီအမွ် ခြဲေဝ ယူၾကေလသည္။ မနက္ျဖန္ အိဒ္ပြဲသို႔ သံုးေဆာင္မည့္ အသံုးစရိတ္ ရရိွသြားသျဖင့္ အလြန္ပင္ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကေလသည္။ ေပ်ာ္…ေပ်ာ္ ႏႊဲၾကေပါ့ …

အာလ္ေဗဒါႏွင့္ အလြမ္းကို ကဗ်ာဆရာမ်ားက အမ်ဳိးမ်ဳိး စာပန္းခ်ီေရးျခယ္ၾကသည္။ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္လတ္က ေရးဖြဲ႕ခဲ့ေသာ အာလ္ေဗဒါ ကဗ်ာကို စာ႐ႈသူတို႔ ဖတ္႐ႈခံစားႏိုင္ရန္ ရင္ခုန္သံကဗ်ာဥယ်ာဥ္ ကဗ်ာစာမ်က္ႏွာမွ  ကူးယူေဖာ္ျပေပးပါသည္။

ကဗ်ာဆရာသည္ မိမိငယ္စဥ္အခါ မိမိ၏ေမြးရပ္ဇာတိ၌ ေပ်ာ္ဖူးခဲ့သည့္ အလ္ေဗဒါ ေတးသံမ်ားကို လြမ္းေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ “တုႏိႈင္းမမီ ဘယ္သံစဥ္” ဟူ၍ မည္သည့္ သံစဥ္မွ အလ္ေဗဒါ ေတးသံေလာက္ ၾကည္ႏူးႏိုင္သည္ မရိွဟု တင္စားေရးဖြဲ႕ထားသည္။ 

အာလ္ေဗဒါ

ၾကာခဲ့​ေလၿပီ …

ဟိုခ်ိန္တုန္​းက
ေပ်ာ္ရႊင္ျမဴးထူး ခံစားခဲ့ဖူး
တို႔ရပ္ဌာေန ေမြးရပ္ေျမဝယ္
တိတ္​ဆိတ္ၿငိမ္သက္​ သန္းေခါင္ေက်ာ္မွ
ရမ္ဇာန္ျမတ္ေတာ္ ႏိုးေဆာ္သံကို
သာယာနာဖြယ္ နားဆင္ရသည္
တုႏိႈင္းမမီ ဘယ္သံစဥ္။

ခံစားခဲ့သူ လြမ္းရသူမို႔

စိတ္ထိန္းဖို႔က ခက္ခဲလွ၍
သတိရတိုင္း ငိုရရွာသည္​
ေခတ္မီသံစံု အလံုးစံုကုိ
အစားထိုးကာ နားဆင္​ပါလည္း
တုႏိႈင္းမမီ ဘယ္သံစဥ္။

(ေမာင္လတ္)

20-5-2019

ေနာက္ပိုင္းကာလတြင္ အလ္ေဗဒါသည္ တေျဖးေျဖး အားေပ်ာ့လာခဲ့သည္။ အေၾကာင္းမွာ အသံခ်ဲ႕စက္မ်ား ေခတ္စားလာသည္ႏွင့္အမွ် အလ္ေဗဒါလည္း ေပ်ာက္ကြယ္လာသည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ အလ္ေဗဒါေတး အစား နာသီယာ ေခၚ ဘာသာေရး ဂုဏ္ရည္ဖြဲ႕ ေတးကို အစားထိုးလာခဲ့သည္။ ရမဒြါန္ေရာက္တိုင္း ေက်းရြာရပ္ကြက္တိုင္းမွ အသံခ်ဲ႕စက္မ်ား တညံညံဖြင့္ကာ နာသီယာေတးမ်ား သီဆိုေပးၾကကာ အိပ္ရာမွ ထ၍ ဝါခ်ည္ရန္ ႏိုးေပးၾကသည္။ 

႐ိုဟင္ဂ်ာတို႔၏ ေရွးယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံ တစ္ခုျဖစ္ေသာ အလ္ေဗဒါ ကို မေပ်ာက္ကြယ္ႏိုင္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းၾကပါစို႔။ 


No comments:

Post a Comment