Diindahání

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Sunday, May 22, 2016

႐ိုအစားအစာ (Rohingya Traditional Food: Cake) အပိုင္း (၁) ေမာ္ဒူးဘားသ္

႐ိုအစားအစာ (Rohingya Traditional Food: Cake)

႐ိုအစားအစာပံု၊ ဒီဇိုင္း-႐ိုဟင္ကိမ္း

ကမာၻ ေပၚရိွသက္ရိွဟူသမွ် အသက္ရွင္ ေနထိုင္ေရးအတြက္ အစားအစာသည္ မရိွမျဖစ္လိုအပ္ေသာ ပင္မ အရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ထိုအစားအစာမ်ားကို စားေသာက္ သံုးေဆာင္ရာတြင္ လူတို႔သည္ မိမိတို႔ ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္မႈအေလ်ာက္ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိး သြင္းကာ စားခ်င္ဖြယ္ေသာက္ခ်င္ဖြယ္ ေကာင္းေအာင္၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီညြတ္ေအာင္ အဟာရျဖစ္ စားေသာက္ၾကသည္။  လူမ်ဳိးအသီးသီး သည္ မိမိတို႔ ေနထိုင္က်က္စားရာ ေဒသအလိုက္၊ ရာသီဥတုအလိုက္ ႐ိုးရာ အစားအစာမ်ားကို အခါသင့္အခ်ိန္သင့္ ရက္ႀကီး ခါႀကီးမ်ားတြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျပဳလုပ္  စားေသာက္ေပ်ာ္ေျဖၾကသည္။  ႐ိုအမ်ဳိးတို႔သည္လည္း မိမိတို႔ ေနထိုင္ရာ ေရေျမေဒသ၊ ရာသီဥတုႏွင့္ အညီ ရာသီအလိုက္ တမူထူးျခားေသာ အစားအစာ ေဘာဇဥ္ (Boujon)မ်ားကို ျပဳလုပ္ စားေသာက္ေလ့ရိွသည္။ ရာသီဥတုကိုလိုက္၍ တစ္မ်ဳိး၊ ရက္ႀကီးခါႀကီးကို လိုက္၍ တစ္မ်ဳိး အစားအစာမုန္႔ မ်ားကို ျပဳလုပ္ေကြၽးေမြးၾကသည္။

မုန္႔ကို ႐ိုဟင္ဂ်ာဘာသာစကားတြင္ “ဖီရာ့" ေခၚသည္။ အဂၤလိပ္လို “Cake" ဟု အဓိပၸာယ္ရ သည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ မုန္႔အမ်ားစုကို ေဆာင္းရာသီ၌ ျပဳလုပ္ေလ့ရိွသည္။ ေဆာင္းရာသီကို “မုန္႔ရာသီ" ဟုေခၚႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ အိမ္တိုင္း၌ မုန္႔တစ္မ်ဳိးမဟုတ္ တစ္မ်ဳိးျဖင့္ ေဝဆာေနသည္။ ထိုနည္း၎ ေကာက္စိုက္ခ်ိန္၊ ေကာက္႐ိုတ္ခ်ိန္၊ ပ်ဳိးႀကဲခ်ိန္၊ ဘာသာေရး ပြဲေတာ္မ်ား၊ ႐ိုးရာပြဲေတာ္မ်ားတြင္လည္း အခ်ဳိယာမကမ်ား၊ ႐ိုးရာမုန္႔မ်ားကို ျပဳလုပ္ ဧည့္ခံေကြၽးေမြးၾကသည္။

ရာသီအလိုက္ျပဳလုပ္ေသာ မုန္႔မ်ားမွာ-

ေဆာင္းရာသီ 
(၁) ဓံူအီ ဖီရာ့
(၂) ဇီလာဖီ
(၃) ဖာ့ေသာပ္ ဖီးရာ့
(၄) ဒုပၸာခ်္ ဖီးရာ့
(၅) စိုက္ႏၷာ ဖီရာ့(၆) ဂူလိုက္လီ ဖီရာ့

မိုးရာသီ 
(၇) ဇာလာ ဖီးရာ့ 
(၈) ေလဇာ ဖီးရာ 
(၉) ဆီေတာ္လ္ ဖီးရာ့ 
(၁၀) ဖာခ္ေကာမ္ ဖီးရာ့ 
(၁၁) မုလႅဳခ္ ဖီးရာ့ 


ေႏြရာသီ 
(၁၂) ဂူရာ ဖီးရာ့
(၁၃) ေမာ္ဒူးဘားသ္(၁၄) ေဘာ္လား ဖီးရာ့
(၁၅) ေဟာဒူး ဘားဇား
(၁၆) ဘာသ္ ဖီရာ့/ အာတီကၠား ဖီးရာ့
(၁၇) ဟိုအိလႅာ ဖီးရာ့

ရက္ႀကီးခါႀကီး တြင္ ျပဳလုပ္ေသာမုန္႔- 
(၁) လူရီ ဖီးရာ့
(၂) ႐ႉထ္ကီ
(၃) အိုေတၱာ္ရ္ဒါနာ ဘားတ္
(၄) ဆီးႏၵီး
(၅) ဟာလ္လြာ စသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။

လူရီဖီရာ့ကို ႐ိုအမ်ဳိးသားမုန္႔ (National Cake)ဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။

၁။ ေမာ္ဒူးဘားသ္ (ပ်ားရည္ထမင္း)

---------------------------------------------------------
စားရန္ ျပင္ဆင္ထားေသာ ေမာ္ဒူးဘားသ္

႐ိုဟင္ဂ်ာ ႐ိုးရာ အစားအစာမ်ားအနက္ အထင္အရွားဆံုးႏွင့္ လူႀကိဳက္အမ်ားဆံုး မုန္႔တစ္မ်ိဳးမွာ ေမာ္ဒူးဘားသ္ (ပ်ားရည္ထမင္း) ျဖစ္သည္။ ေမာ္ဒူးဘားသ္သည္ ေပါင္းစပ္စကားလံုးျဖစ္သည္။ “ေမာ္ဒူး" (ပ်ားရည္)ႏွင့္ “ဘားသ္" (ထမင္း)ကို ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာလို ပ်ားရည္ကဲ့သို႔ ခ်ဳိၿမိန္ေသာ အရသာရိွေသာေၾကာင့္ ‘ပ်ားရည္ထမင္း'ဟုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏြားႏို႔ျဖင့္ ျပဳလုပ္ေသာေၾကာင့္ ‘ႏို႔ထမင္း'ဟု ေသာ္လည္းေကာင္း ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေခၚဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ အျခားလူမ်ဳိးတို႔ကလည္း ‘ေမာ္ဒူးဘဲသ္' ဟုပင္ေခၚၾကသည္။ ေလာဇာမုန္႔ နဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူသည္။  ေမာ္ဒူးဘားသ္ ဟု နာမယ္တပ္ေခၚျခင္းမွာ နာမယ္ႏွင့္အညီ လြန္ကဲေသာ အရသာရိွျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ပူျပင္းေသာရာသီ၌ ေမာ္ဒူးဘားသ္ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္လည္း ယုတၱိမွန္ပါသည္။ ေမာ္ဒူးဘားသ္ ကို စားေသာက္ျခင္းျဖင့္ ကိုယ္ခႏၶာကို ေအးျမေစပါသည္။ က်န္းမာေရးႏွင့္လည္း ညီညြတ္ပါသည္။ အဟာရဓာတ္လည္း ျပည့္စံုပါသည္။  တစ္ခါ စားဖူးသူသည္ ေႏြရာသီေရာက္လွ်င္ ေမာ္ဒူးဘားသ္ကို မလြမ္းတမ္းဘဲ ေနႏိုင္လိမ့္မည့္မထင္ပါ။

ေမာ္ဒူးဘားသ္ကို အမ်ားအားျဖင့္ ေဆာင္းမိုးကုန္ၿပီး ေႏြဦးကာလတြင္ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ေတာင္သူလယ္ သမားမ်ားသည္ ဝသန္မိုးဦး စပါးမ်ဳိးႀကဲခ်ိန္တြင္  မ်ဳိးႀကဲစပါးေရစိမ့္ရာမွ အေညႇာက္ထြက္လာေသာ စပါး အခ်ဳိ႕ကို ယူ၍ ေနပူလွန္သည္။ ေနပူျဖင့္ ေျခာက္ေသြ႕လာေသာအခါ ေမာင္းျဖင့္ေထာင္းၾကသည္။ ေထာင္းၿပီးသား ဆန္ကြဲကို ေကာင္းစြာ ေလလွဲ႔ကာ သိမ္းဆည္းထားၾကသည္။ ထိုဆန္ကို ဇာလာဆိြဳလ္ (ပ်ဳိးဆန္) ဟုေခၚသည္။ ေဆာင္းရာသီတြင္ ေကာက္ညႇင္းစပါး႐ိုတ္္ၿပီးအခ်ိန္၌ ေကာက္ညႇင္းဆန္အသစ္ ကို ေမာ္ဒူးဘားတ္ လုပ္စားရန္ အဖ်က္ပိုးမ်ားက မပ်က္စီးႏိုင္ေအာင္ ေကာင္းစြာ စုေဆာင္းထားေလ့ရိွသည္။

ေႏြဦးေရာက္လွ်င္ စုေဆာင္းထားခဲ့သည့္ ေကာက္ညႇင္းဆန္ႏွင့္ ပ်ဳိးဆန္ကို ေမာ္ဒူဘားသ္ လုပ္စားၾကသည္။ ေမာ္ဒူးဘာသ္လုပ္မည့္ အိမ္ရွင္သည္ အိမ္နီးခ်င္းမ်ား၊ ေဆြမ်ိဳး မိတ္သဟာမ်ားကို တစ္ေန႔အႀကိဳ ဖိတ္ေခၚ ၾကသည္။  ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ေနသည့္ သမီးမ်ားထံ ေမာ္ဒူးဘားသ္ျဖင့္ ဟံဒီ (ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား အား အာဟာရျဖစ္ထြန္းေစရန္ မိဘအိမ္မွ ေပးပို႔ေသာ ႐ိုအစားအစာတစ္မ်ဳိး) ေကြၽးၾကသည္။ ထိုမုန္႔ျဖင့္ ေဆြမ်ိဳးအိမ္တြင္ အလည္အပတ္ သြားၾကသည္။ တစ္အိမ္ၿပီး တစ္အိမ္ပို႔ၾကသည္။ ေကြၽးၾကသည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာ တို႔သည္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ အနည္းဆံုး တစ္ႀကိမ္ ေမာ္ဒူးဘားသ္ ျပဳလုပ္စားၾကသည္။

ေမာ္ဒူးဘားသ္ (ပ်ားရည္ထမင္း) တြင္ ပါဝင္သည့္ ပစၥည္းမ်ားမွာ-
(၁) ဇာလာဆိြဳလ္ (ပ်ဳိးဆန္) 
(၂) ေကာက္ညႇင္းဆန္ 
(၃) သၾကား 
(၄) အုန္းသီး 
(၅) ဆား 
(၆) ႏြားႏို႔ တို႔ျဖစ္ၾကသည္။

ေမာ္ဒူးဘားသ္ျပဳလုပ္နည္းမွာ လြယ္လြယ္ေလးႏွင့္ ဆန္းၾကယ္လွပါသည္။ ဦးစြာ ေကာက္ညွင္းဆန္ကို ေကာင္းစြာ ခ်က္ရသည္။ ထို႔ေနာက္ ပ်ဳိးဆန္ကြဲကို အမႈန္႔ ျဖစ္ေအာင္ ႏွယ္ကာ အရည္ေပ်ာ္ရပါသည္။ ၿပီးလွ်င္ အိုးသစ္တစ္အိုးတြင္ ေကာက္ညႇင္းထမင္းကို ထည့္၊ ပ်ဳိးဆန္ရည္ကို  ဖ်န္းထည့္ၿပီး ထမင္းသည္ႏိုးထဲနစ္ သြားေအာင္ ႏြားႏို႔ထည့္ရသည္။ (ႏြားႏို႔စိမ္း ရွားေသာ ေဒသတြင္ ႏို႔ဆီဘူး သိုမဟုတ္ ႏို႔မႈန္႔ကို အသံုးျပဳၾက သည္။)
အထက္ေဖာ္ျပသည့္အတိုင္း အဆင့္ဆင့္ အခ်ဳိးက်က်ထည့္၍  အဖံုးေပၚမွ အေလးမ်ားႏွင့္ ဖံုးဖိထားကာ ၁၇ နာရီ  (သို႔) ၁၈ နာရီထိ ညည့္တစ္ညည့္ေက်ာ္ တည္ထားရပါသည္။ ညေန၌ ႏို႔ထမင္းအိုးတည္လွ်င္ မနက္ မြန္းလြဲခ်ိန္တြင္  ၿမိန္းစားၾကည့္ၾကသည္။ ႏို႔ထမင္းရည္မွာ ခ်ဳိၿမိန္လာေသာအခါ  လိုအပ္ေသာ ေမာ္ဒူးဘားသ္ ထမင္း ရရိွလာသည္။ ထိုအခါ အုန္းသီးညႇပ္ထည့္၍ အားရပါးရ စားေသာက္ၾကသည္။

အညာေဒသတြင္ ေမာ္ဒူးဘားသ္ ျဖစ္ေပၚလာပံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပံုျပင္အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာေလ့ရိွသည္။ တစ္ခါက ရြာတစ္ရြာတြင္ ဘာသာတရား ကိုင္းက်ဳိင္းသည့္ လယ္သမားမိသားစု လင္မယားႏွင့္ သား ၂ ေယာက္ေနထိုင္ ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအိမ္တြင္ ‘ဟာရ္ဘာရီ’ အမည္ရိွ အလုပ္အေကြၽးလုပ္သည့္ အေစခံမ လိမၼာ တစ္ေယာက္ လည္း ေန၏။ သူမသည္ ေျမႇာက္ပင့္ေျပာပင့္လုပ္ ခ်ီးမြမ္းမႈကို အၿမဲတေစ ခံယူခ်င္သည္။ ထိုေၾကာင့္ မိမိ့ သခင္ႏွစ္သက္သည့္ အလုပ္မ်ားကို ေျပာမယ့္အလ်င္ ႀကိဳတင္ လုပ္တတ္သည္။ ထိုအခ်က္ေၾကာင့္ သခင္ လည္း အလြန္ႏွစ္သက္သည္။ ခ်ီးက်ဴးျခင္းကိုလည္း ခံရသည္။ သခင္သည္ အဆမတန္ ေဒါသႀကီးသူ ျဖစ္သည္။ တခါတေလ အိမ္ေမြး တိရစၧာန္ႏွင့္ပင္ ရန္သူလို  ရန္တိုက္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္  ဟာရ္ဘာရီသည္ သခင္ကို အလြန္ေၾကာက္ရြံ႕သည္။

တစ္ေန႔ေသာ္အခါ သခင္တို႔မိသားစုသည္ ရြာနီးခ်င္း ရြာတစ္ရြာရိွ အေဒၚေလးအိမ္၌ အလည္အပတ္ သြားၾက သည္။ ညေနေရာက္လာမည္ဟု အေစခံမကို မွာထားသည္။ ဟာရ္ဘာရီသည္ အိမ္၌ဆန္ကုန္ေနသည္ကို ေမ့ေလ်ာ့ခဲ့သျဖင့္ သခင့္ကို အသိေပးရန္လည္း မရႏိုင္ခဲ့ေခ်။ ညေနခ်က္စားရန္ ဆန္မရိွျဖစ္ေနသည္။  သခင္တို႔ ညေန အိမ္ျပန္လာလွ်င္  ဘာစားမလဲ ဟု ေတြးေတာ့ေနသည္။ ထိုအခိုက္တြင္ ျပဳန္းကနဲ မ်ဳိးစပါး အျဖစ္သိမ္းဆည္းထားေသာ ေကာက္ညႇင္းစပါး ၁ အာရီ (၁၆ သိုက္)နီးပါး ရိွေနသည္ကို အတြက္ေပၚေလ သည္။ ဟာရ္ဘာရီသည္ လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ စပါးကိုေထာင္း၍  ထမင္းခ်က္ေလသည္။ ညေနေစာင္းခ်ိန္ တြင္ သခင္တို႔ အိမ္သို႔ေရာက္လာခဲ့သည္။ သူတို႔သည္ ညေနထမင္းပါ စားလာခဲ့ေၾကာင္း သိရေသာအခါ ဟာရ္ဘာရီသည္ တုန္လႈပ္သြားခဲ့သည္။ အလြန္ေၾကာက္လန္႔သြားခဲ့သျဖင့္ စပါးဖြဲ႕၍ ထမင္းခ်က္ခဲ့သည္ကို မည္သူ တစ္ဦးကိုမွ မေျပာဝံ့ခဲ့ေခ်။ တစ္ညလံုး အိပ္မေပ်ာ္ႏိုင္ခဲ့။ သခင္သိသြားလွ်င္ ဘာမွ်ျဖစ္ပါမည္နည္းဟု စဥ္းစားလ်က္ေနသည္။

ထိုသုိ့ႏွင့္ ေစာေစာ အ႐ုဏ္ထက္ခ်ိန္တြင္ ထ၍ စဥ္းစားခန္းျပန္ဝင္ရာ ႐ုတ္တရက္ ႏြားမေပၚသို႔ မ်က္စိက်ေလ သည္။ ယင္းမွ အေတြးသစ္တစ္ခု ေပၚလာသည္မွာ “ငါ့ ဦးေဏွာက္ကသာ ငါကိုကယ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္"ဟု ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ႏြားႏို႔ကို လ်င္လ်င္ဆန္ဆန္ ညႇစ္ကာ ညက ခ်က္ထားေသာ ထမင္းအိုး၌ ေလာင္းထည့္ေလသည္။ ရသမွ် အနီးအနားမွ စားႏိုင္ပစၥည္းမ်ားကိုလည္း ေပါင္းထည့္ကာ အိုးကို မီးဖိုေခ်ာင္ တစ္ေနရာ၌ တည္ထား ေလသည္။ သခင္မသည္ နံနက္ ခ်က္ျပဳတ္ရန္ မီး ဖိုေခ်ာင္းဝင္ရာ အိုးကိုျမင္သျဖင့္ ေမးေလသည္။ ဟာရ္ဘာရီက သခင္မ မကိုင္ပါေလႏွင့္။ တန္းခိုးေတာ္ ပယ္ႏိုင္သည္။ က်မတည္ထားေသာ ေဆးဖက္ဝင္ မုန္႔တစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။ ေရာဂါဘယေပါင္းမ်ားစြာကို ေပ်ာက္ကင္းႏိုင္သည္ ဟု အရွင္ရေသ့ တစ္ပါးက ျပေပးျခင္းျဖစ္သည္။ သခင္၌ ရိွေသာ နာတာရွည္ ေရာဂါကို ပဒၶဴမၾကာမွ ေရစက္ေလွ်ာ သကဲ့သို႔ ေပ်ာက္ ကင္းေစပါလိမ့္မည္။ တစ္ႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္စားျခင္းျဖင့္ မည္သည့္ေရာဂါမဆို ေဝးေရွာင္ပါလိမ့္မည္ ဟုလည္း မွာထားခဲ့သည္။ သခင္မက ထိုစကားကို သခင္အား ေျပာရာ သခင္လည္း ေပ်ာ္ရႊင္ၿပီး “ငါ့သမီး သခင့္ေကာင္း စားေရးကိုသာ ဂ႐ုစိုက္တတ္သည္ မဟုတ္လား၊ ငါသမီး လိမၼာတယ္၊ ငါသမီး လိမၼာတယ္" ဟု ခ်ီးက်ဴးလိုက္ သည္။

မြန္းတည့္တြင္ မိသားစု အားလံုး ဝိုင္းစားၾကရာ အရသာရိွသျဖင့္ အလြန္ခ်ီးက်ဴးခံရသည့္အျပင္ အရွင္က “ ဟာရဘာရီ ရယ္၊ ဒီမုန္႔ကိုဘယ္လိုေခၚလဲ" ေမးရာ၊ ခ်ဳိလြန္သျဖင့္ ေမာ္ဒူးထမင္းဟု ေျဖေလသည္။ စေသာ ဒ႑ာရီ (ဖူတီး)မ်ားေျပာေလ့ရိွသည္။



No comments:

Post a Comment